EL TEATRE-MUSEU DALÍ: UN ORGANISME VIU

DADES D'INTERÉS

INFORMACIÓ PRÀCTICA
Lloc: Teatre Museu Dalí
Preu: Accés amb l'entrada del recinte

El Teatre-Museu Dalí: un organisme viu

Dalí va escollir l’antic teatre municipal de Figueres, el mateix lloc on havia fet la seva primera exposició de nen, per configurar el seu museu, al qual hi aboca el seu coneixement artístic i intel·lectual. Mig segle després de la seva obertura al públic, el Teatre-Museu Dalí segueix sent un organisme viu i en constant resignificació.

La mostra fotogràfica es presenta de manera cronològica, des de l’inici del plantejament del museu fins a la seva inauguració l’any 1974. Continua amb un apartat dedicat a intervencions posteriors, on dibuixos, fotografies i filmacions d’època mostren al visitant de quina manera Salvador Dalí és present i com s’involucra en l’execució del seu museu.

«No crec que un museu sigui un magatzem o un cementiri, en el qual les grans obres d’art només hi són per satisfer la curiositat dels passejants de diumenge. Al contrari, un museu és un organisme viu que creix i respira i actua; un organisme viu que pot morir, també, si no es compleix el seu propòsit vital» Salvador Dalí, 196o

S’exposa una selecció de 50 peces, entre les quals hi ha 7 dibuixos, 43 reproduccions fotogràfiques del seu amic i col·laborador Meli, —còpies actuals realitzades pel seu fill Jordi Casals— i una peça audiovisual de 5 minuts de durada amb filmacions d’època en què s’observa Dalí intervenint en la construcció del seu museu. L’objectiu és donar a conèixer el procés de creació de l’última gran obra de l’artista. la culminació de les seves experiències, projeccions i anhels de la seva trajectòria.

Salvador Dalí al Teatre-Museu en obres, 1970 | © Melitó Casals, “Meli” / Fundació Gala-Salvador Dalí, Figueres, 2024.
Instal·lació de la barca de Gala com a colofó del Taxi plujós al pati del Teatre-Museu, 1984 | © Fundació Gala-Salvador Dalí, Figueres, 202
Salvador Dalí pintant un Crist al sostre de la Sala Palau del Vent | © Melitó Casals, “Meli” /Fundació Gala-Salvador Dalí, Figueres, 2024
Esbós per a la instal·lació de la barca en el conjunt Carro naval, c. 1984. Retolador sobre cartró | © Fundació Gala-Salvador Dalí, Figueres, 2024

Els dibuixos preparatoris, una adquisició de l’any 2023 procedent d’una col·lecció particular, afegeixen valor al recorregut de la mostra perquè ens permeten observar el procés des que Dalí concep una idea, l’elabora a través dels dibuixos i la duu a terme. N’és un bon exemple la instal·lació de la barca al pati del museu.

Aquestes imatges són el testimoni d’un moment històric, del paper de Dalí en la materialització de les seves idees, de la complicitat entre artista i fotògraf i un homenatge a l’equip que el va fer possible.

L’exposició, que esdevindrà permanent en el museu, ha estat comissariada per Rosa M. Maurell, cap de Documentació de la Fundació Dalí, i per Clàudia Galli, membre del Centre d’Estudis Dalinians (CED).