CENTENARI DEL SURREALISME «DALÍ I BRETON. UNA RELACIÓ TEMPESTUOSA»

VICENT SANTAMARIA DE MINGO

divendres, 18 d’octubre | 19:30 h

INSCRIU-TE

INFORMACIÓ PRÀCTICA
Lloc: Teatre - Museu Dalí
Hora: 19.30 h.
Preu: Gratuïta prèvia reserva
Durada: 60 minuts

CONFERENCIANT

La celebració del centenari del Primer Manifest del Surrealisme és una oportunitat única per reflexionar sobre un dels moviments artístics més influents del segle XX. La Fundació Gala – Salvador Dalí i Amics dels Museus Dalí organitzen la conferència Dalí i Breton. Una relació tempestuosa sota la cúpula de l’objecte surrealista més gran del món de la mà de Vicent Santamaria de Mingo, expert reconegut en el camp del surrealisme. La regidora de Cultura de l’Ajuntament de Figueres i doctora en Història de l'Art, Mariona Seguranyes, presentarà l'acte.

La tardor de 1924, André Breton va publicar el Manifest del surrealisme. Dalí encara no havia fet cap exposició individual i només era un pintor en formació. Cinc anys després, un Dalí ja plenament surrealista realitza la seva primera exposició a París amb la benedicció del mateix Breton amb qui establirà, a partir d’aquest moment, un vincle estret i perdurable que no serà immune a les turbulències.

La relació entre Dalí i l’autor del Manifest va passar per diferents fases durant els deu anys que va durar la seva amistat: des d'una sintonia absoluta i una franca complicitat intel·lectual fins a l'enfrontament extrem que va suposar la ruptura definitiva, passant per moments de recel i malentesos més o menys greus. A principis de 1934, es va produir el primer desacord important que va donar lloc a l’affaire Dalí. Aquest episodi, tanmateix, va ser era molt menys important del que els historiadors del surrealisme ens han volgut fer creure. Pocs dies després d’aquest incident, la relació entre l’un i l’altre torna a ser cordial i entranyable. I així va continuar fins al 1939. Sovint ignorem que l'any 1938, en el moment de la baralla que es va produir entre Breton i Éluard, Dalí va escollir Breton, però sense enfadar-se amb Éluard.

Després de deixar el grup surrealista, Dalí quasi sempre va elogiar Breton i, fins i tot en els darrers anys de la seva vida, li va expressar una gran estima i admiració. Dalí també va dir que, en el fons, Breton el que més temia era que ell li prengués el lloc com a líder del Surrealisme. Tot i que una afirmació com aquesta en un principi pot semblar una mica exagerada, la veritat és que aquesta por podria haver existit. Dalí va adquirir ràpidament una força determinant com a teòric surrealista i la seva influència estava sent cada cop més acusada entre els surrealistes més joves.

André Breton: El pare del Surrealisme

André Breton, nascut el 1896 a Tinchebray, França, és considerat el pare del surrealisme. Va ser poeta, escriptor i teòric, i la seva obra més influent és el Manifest del Surrealisme publicat el 1924. Breton advocava per una llibertat total de l'expressió i va ser el principal arquitecte de les tècniques surrealistes, com l'escriptura automàtica i la creació d'imatges impactants. Va liderar el grup surrealista i va ser un defensor fervent de la unió entre l'art i la vida.

El Manifest del Surrealisme de Breton va establir les bases del moviment, destacant la importància de l'inconscient, el poder dels somnis, i la crítica a la racionalitat i el materialisme de la societat moderna. Aquesta obra va ser fonamental per definir els principis del surrealisme i va influir profundament en artistes i escriptors de l'època.

Aquesta acte ofereix una nova oportunitat per entendre les tensions i col·laboracions que van definir la relació tempestuosa entre André Breton i Salvador Dalí, i per aprofundir en el context històric i cultural que va marcar una època de profunda innovació artística.

Dia Europeu d'Amics dels Museus

La conferència Dalí i Breton. Una relació tempestuosa sota la cúpula s'inclou en les activitats organitzades arreu de l'Estat, coincidint amb amb el Dia Europeu d'Amics dels Museus que se celebra el 13 d'octubre. El seu objectiu és donar visibilitat a la feina que fan aquestes associacions i reforçar el sentit de pertinença als Amics. El lema triat per a aquest any és Els vostres museus, la nostra passió. Els museus són espais que acullen tothom i que la seva conservació i promoció és una responsabilitat compartida. També es vol destacar i agrair totes aquelles persones que, moguts per la passió i la generositat, actuen com els millors aliats i ambaixadors d'aquestes institucions.

Inscripció prèvia

La conferència, titulada Dalí i Breton. Una relació tempestuosa, se celebra el 18 d'octubre a les 19.30 h sota la cúpula del Teatre Museu Dalí de Figueres. Aquest esdeveniment acadèmic comptarà amb la ponència de Vicent Santamaria de Mingo, expert reconegut en el camp del surrealisme, i la presentació de Mariona Seguranyes.

L'assistència a l'esdeveniment requereix inscripció prèvia, ja que l'aforament és limitat.

Inscriu-te

*Ara és el moment de fer-te soci

Divendres
oct